AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM


Get cool stuff @ NackVision.com

Tuesday, March 1, 2011

KENAPA???





Aku pernah dengar satu ceramah ni..Al-Fadhil Ustaz tu cakap..

"Adakah kamu perasan bangsa MELAYU suka tanya KENAPA berbanding MENGAPA.."

Kenapa ye??
Eh..aku pon suka cakap "Kenapa"...huhu...ubah-ubah..

Tahukah anda bangsa Melayu merupakan bangsa yang paling malas berfikir??

Mengapa aku cakap begitu?

Kerana bangsa Melayu memang malas nak fikir..dok nak gembira je.."have fun!"

Nak kongsi satu cerita..

"Pada suatu hari, Ali, Ah Keong dan Andeng telah keluar berjalan-jalan, ke dalam hutan..Mereka tersesat dan berjumpa dengan sebuah perkampungan. Perkampungan orang asli rupanya..Setelah itu, mereka ditangkap oleh penduduk disitu. Selang beberapa minit, Ah Keong dan Andeng telah dilepaskan..manakala Ali tetap ditahan disitu. Kenapa?? Kerana orang Asli berpendapat, otak orang melayu  manis. Kerana apa? Kerana orang melayu malas fikir. Otaknya jarang digunakan."

Kesimpulannya, banyak-banyakkanla berfikir..agar nanti xmenjadi hidangan orang Asli.

p/s : KERANA adalah satu persoalan yang hanya memerlukan jawapan yang pendek dan tidak banyak fikir. MENGAPA merupakan persoalan yang memaksa manusia untuk mencari penjelasan untuk itu.


1 comment:

  1. sala ziarah.

    menarik. memang betul tu.

    saya pun paling tak suka nak jawab soalan yang ada kenapa. especially bila something jadi. orang mesti tanya kenapa. then bila jawab, bukan benda yang dah jadi tu boleh ulang balik kan. so, saya rasa soalan tu tak perlu except ianya penting. :)

    just my opinion :)

    ReplyDelete