AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM


Get cool stuff @ NackVision.com

Tuesday, September 7, 2010

LAZATNYA..~



Wah! ramainya orang..setiap pelusuk ad orang..dengar orang yang dah pernah pergi Mekah..kawasan Masjid Haram ni sangatlah besar! Kalau waktu azan kita baru nak turun pergi ambil air sembahyang dan menuju masjid..Yakinlah..anda tidak akan sempat nak sampai ke tempat bilal mengalunkan azan..huhu
lebih kurang begitulah gambaran luasnya masjid ini.

Biasa kita dengar, bila jemaah-jemaah haji pulang ke tanah air, pasti mereka akan sangat-sangat merindui Masjid ini..bukan sahaj masjid ni..semua masjid dan tempat yang dia pergi ketika menuanaikan haji, semua tempat akan dia rindui..bak kata orang, tengok kubah dia pon jadila..rindu bebeno..hehe pulang je dari menuanikan haji, pasti mereka gembira dan asyik menceritakan kisah mereka ketika berumrah atau menunaikan haji..

Begitu seronoknya dia hingga ke anak cucu mendengar kisah haji neneknya..bkn berhenti disitu sahaja, diakhirat kelak juga didedahkan..gembira dapat menunaikan rukun ISLAM yang ke empat ini. Begitulah jugalah perasaan bagi setiap insan yang melakukan kebaikan. Setiap perbuatan(ibadah) yang dilaksanakan, pasti mendapat ganjarannya. Gembiranya datang kemudian..bukan ketika kita melaksanakan.




mari kita lihat pula perbuatan sebaliknya..yakni perbuatan buruk.. Kita akan gembira melaksanakan perbuatan itu. Akan tetapi, kesannya setelah ia melaksanakan perbuatan itu, hatinya tidak tenang..sentiasa dibelenggu dosa. Gembiranya hanya seketika, sedangkan pilunya membawa hingga ke akhirat. Lihatlah! Marilah kita ambil iktibar..Janganlah kita berbuat nakal, kerana bahgia nya hanya seketika..:)

No comments:

Post a Comment