AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM


Get cool stuff @ NackVision.com

Monday, August 23, 2010

KITAB KUNING..~



~sekadar gambar hiasan~

Kitab kuning??
Ape tu??
Ha..kalau kawan-kawan nak tahu, Kitab adalah perkataan arab, yang mana aksudnya adalah buku.
Kitab = Buku
Kutub = Buku-buku

Aik??
Bukan tadi kata kitab kuning ke??
ni kitab biru namanya..warnanya pon da jelas-jelas biru..(ni yang musykil ni..)

Haah kan, kenapa dipanggil Kitab Kuning??
Ia dipanggil kitab kuning kerana ia adalah kitab lama. Kitab ini telah dikarang oleh ulama'-ulama' dahulu kala..

Bile kitab lama, pasti kita akan gambarkan kitab yang warna kuning kn?? da usang.. kitab yang kadang-kadang, kita pon xpaham ape yang ditulis didalamnya.. Kebiasaannya, kitab ni dalam bahasa arab dan ada juga dalam tulisan jawi. Rumi?? xada kot..huhu

Kitab Kuning ni ada banyak cabangnya..Tapi, apa yang penting ia menyeluruh! Setiap ilmu yang dikarang didalamnya, diterangkan bermula dari akar hingga ke pucuk..bak kata orang, A to Z.. Secara seluruhnya dan dari segala aspek..:)

Hm..hebat kan karya orang dulu..ilmunya lengkap dan luas. Xmacam kita, khusunya saya. Baru belajar banyak mata pelajaran sikit, sudah berserabut kepala otak. Alamak, pecah rahsia saya! Tapi, memang saya akui..zaman sekarang, pemikiran manusia tidak seperti pmikiran orang dahulu..tambah lagi, kita terikat dengan ideologi liberalisme, sekularisme dan lain-lain.

Ooops! da terlari tajuk..Kita kembali semula,

Cuba kalian bayangkan, Kitab Kuning yang dikarang oleh ulama'-ulama' dahulu itu pon da cukup banyak ilmu terkandung di dalamnya..inikan pulak, nak banding dengan kitab Penciptanya(manusia). Tentu-tentunya jauh panggang dari api beza ketinggian ilmunya.

Subahanallah..Marilah bersama-sama kita menghayati KitabNya yakni Al-Quranul Kareem..bersempena penurunannya di dalam bulan yang mulia ini..yakni Ramadhan mubarak!^_^

No comments:

Post a Comment